
Paving the road for autonomous mobility
Conferentie over autonome mobiliteit op Terhills
Gratis conferentie I 29 maart 2023 I 9u-16u30 I Terhills, België
Inschrijvingen volzet
Wat is nodig om van zelfrijdende voertuigen een vaste waarde van ons mobiliteitssysteem te maken?
Op deze vraag krijgt u een antwoord op woensdag 29 maart 2023 tijdens de conferentie over autonome mobiliteit van Smart Mobility Terhills. U bent van harte welkom op dit gratis event. Dan verwerft u inzicht in de rol van wetgeving, menselijke factoren, infrastructuur, stedenbouw en technologie in de opkomst van autonome mobiliteit. Hierbij komt u in contact met verschillende regionale en internationale gasten en sprekers. Zij bieden u een verrassende kijk op het onderwerp vanuit diverse disciplines, zoals mobiliteitsbeleid, onderzoeksinstellingen, vervoersorganisaties, wegbeheerders en consultancy.
Programma
Day moderator: Tim De Ceunynck, LRM
Inclusief: volledige opname van de conferentie; de opnames van de presentaties komen één voor één online op sociale media de komende weken.
8.30
Onthaal en verwelkomingskoffie
9.00
Welkomstwoord door Tom Vanham (CEO LRM) en Rudy Hulsman (Directeur van Terhills)
9.10
Welkomstwoord door Lydia Peeters, Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken
9.20
Videoboodschap van Jo Brouns, Vlaams Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw
9.30 uur
Sessie 1: Inspiratie uit de praktijk
In deze presentatie presenteren wij de aanpak van en de lessen uit de implementatie van een volledig zelfrijdend vervoerssysteem en living lab op Terhills.
Autonome mobiliteit heeft de afgelopen 5 jaar niet de sprong voorwaarts gemaakt die we voor ogen hadden. Tot dusver is het in veel landen de proeffase nog niet ontgroeid en de stap naar opschaling moet nog gezet worden. Toch ontstaan er nog dagelijks initiatieven in andere Europese landen die willen experimenteren met autonome vervoerssystemen. De lessen die we leerden uit het op de voet volgen van meer dan 20 proefsteden en uit eigen implementaties in Nederland geven nieuwe initiatiefnemers de kans om niet dezelfde fouten te maken.
Sinds november test Colruyt Group een vanop afstand bestuurd elektrisch voertuig (van fabrikant Clevon) op de openbare weg in Londerzeel. Na 1000 km testen zijn we in januari en februari gestart met de eerste autonome boodschappenleveringen voor Collect&Go langs het 4 kilometer lange testtraject. We delen graag onze lessen en geven een blik op de uitdagingen en mogelijkheden voor de toekomst. Het valt nog te bezien of het huidige beleidskader klaar is voor de volgende stappen in ons stappenplan.
Robottaxi's zijn in volle ontwikkeling in de Verenigde Staten, met name in de steden Phoenix en San Francisco. Deze presentatie wil een update geven van de status van de Level 4-technologieën van Waymo en Cruise en de operationele uitdagingen belichten van de exploitatie van een robottaxivloot in een dichte stedelijke omgeving.
10.50
KOFFIEPAUZE
11.30
Sessie 2: inspiratie vanuit Scandinavië
Ruter presenteert de inspirerende Oslo-studie en hoe deze zich vertaalt in een transformerende visie op het gebruik van zelfrijdende voertuigen in het collectief vervoer. Verneem meer over onze huidige grootschalige pilootprojecten en over de volgende stappen naar integratie. Ontdek het potentieel van zelfrijdende voertuigen voorbij de traditionele buslijnen en eerste/laatste mijl pendeldiensten.
Christian zal de rol van Holo als implementeerder van autonome software presenteren - een project begeleiden vanaf idee, via het verkrijgen van vergunningen, tot de dagelijkse werking. Christian zal laten zien welke tools, processen en ervaringen Holo heeft opgedaan in vier jaar opereren met verschillende types autonome voertuigen.
12.30
LUNCHPAUZE en mogelijkheid om de zelfrijdende shuttles van Terhills te testen
14.00
Sessie 3: beleid & wetgeving
Deze presentatie belicht de uitdagingen en het lopende proces inzake autonome mobiliteit vanuit het standpunt van de overheid.
Na vele jaren te hebben gewerkt zonder typegoedkeuring en op basis van lokale vrijstellingsvergunningen met de noodzaak van stewards aan boord, bevorderen recente ontwikkelingen in de regelgeving in een paar Europese landen en op het niveau van de Europese Commissie de invoering van wagenparken van echte SAE level 4 autonome voertuigen op de Europese openbare wegen. De presentatie richt zich op regelgevingsverzoeken en de huidige uitdagingen en oplossingen vanuit het oogpunt van de AV-industrie.
15.00
Sessie 4: gebruikerservaring & business case
In deze presentatie gaan we in op de toekomstige business cases van autonome shuttles met een capaciteit van 8-12 passagiers. Op basis van eerdere studies in ons lab over de acceptatie van de technologie, de bereidheid om te betalen voor een AV-dienst, en pilots die over de hele wereld zijn uitgevoerd, beschrijven we de potentiële use cases in de toekomst.
In deze presentatie zullen de voorlopige resultaten worden besproken van gebruikerservaringsonderzoeken die momenteel worden uitgevoerd bij passagiers van de zelfrijdende shuttles op Terhills.
15.40
Sessie 5: technologieperspectief
Wat heeft 8 jaar implementeren van autonome shuttles ons geleerd, en wat is de weg vooruit voor grootschalige implementatie?
We zullen de visie van EasyMile op verschillende dimensies delen. Ten eerste, van de allereerste ervaringen tot de volledig autonome implementatie op Terhills, wat waren de technische succesrecepten of impasses? Ten tweede, hoe kan deze technologie door het publiek worden geaccepteerd en aan de werkelijke behoeften voldoen? Ten derde, wat zijn de volgende technische belemmeringen om AV op grote schaal in te voeren en deel uit te laten maken van ons dagelijks leven?
Deze presentatie biedt een perspectief op hoe de toekomst eruit zou kunnen zien vanuit het oogpunt van sensorhardware, hoe Autonomous Knight hieraan bijdraagt en waarom LIDAR in de toekomst niet in staat zal zijn de hogere niveaus van autonome mobiliteit mogelijk te maken.
16.30
Netwerkreceptie & mogelijkheid om de zelfrijdende shuttles van Terhills te testen

Terhills Hotel Maasmechelen, België
U kan ook blijven overnachten in het Terhills Hotel en dit voor het speciale voordeeltarief van 132 euro per nacht (incl. btw en ontbijt). Wilt u een kamer reserveren? Laat het even weten via events@terhillshotel.com.
Hou er rekening mee dat Smart Mobility Terhills u deze conferentie gratis aanbiedt. Tegelijkertijd is een no-show fee van 75 euro van toepassing voor deelnemers die zonder verwittiging afwezig blijven. Annuleren kan kosteloos tot vrijdag 24 maart 2023. Op die manier kunnen wij alle gasten tijdens het evident een optimale beleving bieden.
Over het project
Smart Mobility Terhills heeft de ambitie om de eerste volledig zelfrijdende shuttledienst van België te realiseren. Deze oplossing zal uitgroeien tot een duurzaam en blijvend alternatief binnen het huidige mobiliteitsaanbod. Tegelijkertijd wordt Terhills opengesteld als living lab voor onderzoek naar autonome mobiliteit. Daarvoor geniet het project de steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de Vlaamse Overheid.


Over Terhills
Terhills ligt op de voormalige mijnsite van Eisden (Maasmechelen), in het hart van de Euregio. De site 365 ha vormt de hoofdtoegangspoort tot het enige Nationale Park van België. Gevormd door haar verleden als industriële mijn- en grindontginningssite, ontdekt u er vandaag succesvolle toeristische trekpleisters zoals Terhills Hotel & Conference, Terhills Cablepark, Elaisa Wellness, Maasmechelen Village en Terhills Resort by Center Parcs. De zelfrijdende shuttleservice is de ruggengraat van de site, die de attracties met elkaar verbindt op een efficiënte, innovatieve en belevingsvolle manier.
www.terhills.be